close

Contacteer ons

Terug naar huidig nummer

FEMMA FORUM /

WAARVOOR ZOU JIJ JEZELF VANDAAG WILLEN BEDANKEN?

✏ ELKE VANDIJCK - MEI 2026 - LEESTIJD: 2 MINUTEN

Voor Femma Forum trekken we door Vlaanderen en Brussel en leggen we onze Femmavrouwen telkens één vraag voor. Deze keer draait het om een klein moment van zelfappreciatie. Want we bedanken vaak anderen, maar onszelf? Dat vergeten we nog wel eens. Daarom vroegen we: Waarvoor zou jij jezelf vandaag willen bedanken?

‘Wanneer je dankbaar bent, zie je de wereld met andere ogen.’

assets-digizine-mei-26.png

NATHALIE

FEMMA GELUWE

‘Vandaag zou ik mezelf willen bedanken om stil te staan bij de kleine gelukjes. Zoals ’s ochtends mijn kleinzoon Lewis te voet naar school brengen. Hoe hij met zijn fietsje elke hindernis neemt. De glimlach op zijn gezichtje wanneer hij met een ‘whiii’-geluidje van een heuveltje naar beneden rijdt.

Wanneer we op een frisse, ontluikende ochtend onder de grote bloeiende magnoliaboom passeren en de bloemen hun zachte lentegeur verspreiden, denk ik: mooier kan een dag niet beginnen.

Als we bij de school aankomen en Lewis enthousiast zijn klasgenootjes begroet, geeft me dat een warm gevoel. Terwijl ik rustig naar huis wandel, besef ik dat de dag nog maar net begonnen is maar al gevuld is met kleine gelukjes.

Daarom wil ik mezelf vandaag bedanken: omdat ik die kleine lichtpuntjes blijf zien. Want soms moet je door een donkere periode om opnieuw het zonlicht te voelen. En al die kleine gelukjes samen? Die vormen uiteindelijk één grote zon.’

assets-digizine-mei-262.png

CHRISTINE

FEMMA WAREGEM GAVERKE

‘Ik wil mezelf vandaag bedanken voor de leuke mensen die ik mocht ontmoeten. Voor de fijne babbels en het warme sociale contact dat mijn dagen kleur geeft. Voor samen lachen, luisteren en gewoon er zijn voor elkaar.

Ook voor de kleine momenten die het verschil maken: een gezellig terrasje, een stukje taart en dat zalige zonnetje op mijn gezicht. Het zijn die eenvoudige dingen die een dag plots zo mooi kunnen maken.

Voor die momenten die misschien klein lijken, maar groots aanvoelen. Voor een mooie dag die het hart wat lichter maakt. Daar ben ik heel dankbaar voor.’

marie-christine-femma-forum-mei-2026.png

MARIE-CHRISTINE

FEMMA OEVEL

‘Ik wil mezelf vandaag bedanken voor mijn positiviteit. Die heeft me door een heel moeilijke periode geholpen. Mijn huwelijk liep stuk, ik was mezelf kwijt en ik moest afscheid nemen van het idee dat liefde alles overwint.

Er was eerst veel verdriet en pijn. Maar diep vanbinnen bleef ik voelen: het leven is niet bedoeld om alleen maar af te zien. Dus begon ik kleine gelukjes te zoeken. Met mijn zoon het bos in. Gratis uitstapjes, want er was niet veel geld. Verjaardagsfeestjes met zelfverzonnen spelletjes in de tuin van mijn mama: een klein paradijs voor stadskinderen.

Intussen is positiviteit mijn reflex geworden. Gaat het zo niet? Oké, hoe dan wel? Daar wil ik mezelf vandaag voor bedanken. Voor die levenslust. Ook al werkt die soms een beetje op de zenuwen van minder positieve mensen’ (lacht).

Related articles